29 January 2011

Cuti Pertengahan Semester

Salam untuk semua...=)

Kali ni aku mau cakap sikit pasal hidup sebagai sseorang student di universiti. huhu. Sepatutnya sekarang ni aku sudah mula bercuti sebab sekarang ni tengah cuti pertengahan semester. Tapi, aku sebagai rakyat Sabah, dan Sabah itu terletak nun jauh di sana, aku tidak dapat balik...Tapi tidak apa, sebab banyak kerja yang mau dibuat dan disiapkan secepat mungkin. Kerja? Ya itulah yg aku mau ceritakan disini.

Untuk semester ini, ada 6 subjek dan kesemuanya adalah subjek undang-undang sivil, maksudnya subjek untuk syariah, sudah habis...Alhamdulillah...Jadi semua subjek diajar dalam bahasa English..

Mahu cerita pasal tugasan untuk semester ni yang bertimbun-timbun plak. 

Untuk subjek Land Law II sahaja ada 3 tugasan yg kena siapkan. Sebenarnya tidak susah, tetapi kerja ni memerlukan penelitian dan kerjasama dari ahli kumpulan aku. Aku kena berkerjasama dengan ahli kumpulan aku walaupun pada hakikatnya aku ni jenis yang tidak suka buat kerja dalam kumpulan, lebih suka buat individu, sebab bila buat individu baru dapat rasa bebas sikit dgn hasil & idea sendiri...=)

Pastu, subjek Public International Law I, subjek yg pd pandangan pertama aku rasa sangat susah. Tidak faham apa yg diajar. Huhu. Tapi, alhamdulillah berkat ikhtiar menjelajah kesana-sini mencari bahan bacaan, aku mula nampak apa sebenarnya subjek ni cuba bawakan. Huhu. Sangat gembira dan rasanya subjek ni best sangat even org yg ajar subjek ni tidak berapa best. (caranya bukan orangnya). huhu..Untuk subjek ni, setiap minggu akan ada pembentangan @ presentation (student u suka sebut ni)..huhu...memang susah juga la mau mencari jawapan untuk setiap soalan yg digagi...rasanya macam setiap minggu kena buat assignment..huhu.. Alhamdulillah, setakat ni everything is okay, going well... Harap-harap subjek ni bukanlah subjek "killer" seperti yg diuar-uarkan oleh org ramai..haha

Subjek Administrative Law plak...ni subjek elektif tp rasa macam wajib plak..huhu..tapi tidak apa, teruskan saja mempelajarinya sebab aku ni minat Constitutional law, subjek ni memang adik kepada subjek tu..huhu jadi, aku pun menjadi suka..haha.. Cakap pasal assignment, huh...kena buat interview plak..tugasan yg ni pun kna wat dalam kumpulan, tp aku stuju la sbb kalau sudah kena deal ngan pihak luar, kena buat dalam kumpulan lah, baru senang kerja..hihi...Aku dan group first mau buat interview tu di Cuepacs, tapi setelah aku menyiasat badan tu, rasanya kurang sesuai dan kurang serasi degan kumpulan aku, jadi aku cadangkan kami buat di Badan Pengaduan Awam Putrajaya... huhu...Alhamdulillah, kumpulan aku pun bersetuju... Sekarang ni, banyak benda yg kena buat, deal ngan orang luar kan, surat menyurat dan kontek mengontek mestilah kena buat jugak...huhu...nanti kena buat laporan lagi...harap-harap dapat siap dengan jayanya...

Company Law II. agaknya ni subjek yg paling best walaupun aku tidak minat. haha. semester ni kena buat company sendiri..best kan?..huhu...tapi rasanya nanti mesti kerja banyak mau dibuat...

Evidence Law II..subjek ni sama jugak mcm semester lepas...cikgunya memang lawak...huhu..tapi aku tidak minta jugak subjek ni...hahaha..sudah jadi kebiasaan, subjek ni la yang menguasai carta kes paling banyak yang mau diingat...argh..aku tidak suka mengingat kes...huhu..tapi Inshaallah, aku akan cuba sedaya upaya aku untuk menghadapinya....huhu...subjek ni tidak membebankan...=)

Yang terakhirlah kan, subjek Sulh dan Rundingcara...sepatutnya subjek ni adalah subjek yg aku minat tetapi disebabkan slow progress subjek ni, aku langsung tidak minat...atau belum minat lagi...huhu....setakat ni, cikgu cakap kna buat assignment sorg2...saya sangat suka.....huhu...harapnya aku survive A ngan subjek ni....amin...=)

huhu...habis cakap pasal setiap subjek, jadi sekarang memang sah yang aku banyak keja mau dibuat...dan kerja-kerja itulah yang akan mengisi masa Cuti Pertengahan Semester aku ni...

Memanfaatkan cuti dengan sebaiknya..kena bijak dalam semua perkara yg dibuat...pasti enjoy!!!

No comments:

Post a Comment