30 November 2018

Peranan Guru Dalam Memahami Perkembangan Murid


Pendahuluan
Sistem pendidikan di Malaysia melalui Falsafah Pendidikan Kebangsaan berusaha melahirkan insan yang seimbang dan harmoni dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Lantas menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Negara, satu transformasi kurikulum dijana bagi memberi ruang kepada perkembangan diri murid secara fizikal, estetika dan kognitif. Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dilihat mampu membantu dalam memahami perkembangan murid dalam menguasai sesuatu bidang ilmu. Perubahan kurikulum kebangsaan kepada Kurikulum Standard Sekolah Rendah dan Menengah pula dilihat mampu memberi banyak ruang dan peluang kepada perkembangan murid dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

Justeru menjadi tanggungjawab semua guru dalam dunia pendidikan untuk mengetahui peringkat perkembangan murid berdasarkan beberapa teori perkembangan seperti Teori Piaget, Teori Kohlberg dan Teori Erikson. Topik perkembangan murid ini penting untuk dikupas kerana ianya mampu memberi kefahaman kepada guru tentang pertumbuhan dan perkembangan murid serta proses pembelajaran mereka supaya guru menjadi lebih prihatin kepada murid yang sedang melalui proses pertumbuhan dan perkembangan fizikal, kognitif, emosi dan sosial. Selain itu, perbincangan ini juga mampu membantu guru untuk memahami diri, memperbaiki dan melengkapkan diri dengan kemahiran yang sepatutnya.

Teori Perkembangan
Peringkat perkembangan kanak-kanak hingga remaja boleh ditinjau menerusi beberapa teori perkembangan. Pertamanya, Teori Perkembangan Kognitif Piaget. Menurut Piaget, proses pemikiran manusia berubah secara menyeluruh bermula selepas lahir sehingga manusia mencapai tahap kematangan. Empat konsep utama teori Piaget ialah skema, asimilasi, akomodasi dan keseimbangan. Skema merupakan pengetahuan atau pengalaman yang dipelajari oleh individu melalui pengalaman dan pembelajaran. Seterusnya, seseorang akan mengalami proses asimilasi dan akomodasi. Asimilasi merupakan proses di mana individu akan cuba memahami pengalaman baru dan cuba menyesuaikannya dengan skema lama. Akomodasi pula proses di mana individu menukar skema lama untuk disesuaikan dengan pengalaman baru. Proses keseimbangan ini berlaku secara berterusan di dalam kehidupan seseorang kerana perkembangan kognitif akan sentiasa berlaku. Terdapat empat peringkat perkembangan merangkumi peringkat deria motor (0-2 tahun), peringkat praoperasi (2-7 tahun), peringkat operasi konkrit (7-12 tahun) dan peringkat operasi formal (selepas 12 tahun).

Kedua, Teori Perkembangan Moral Kohlberg. Teori ini membahagikan perkembangan moral kepada tiga tahap iaitu tahap pra-konvensional, tahap konvensional, dan tahap pos-konvensional. Seorang anak harus melalui enam peringkat dalam dirinya iaitu:

Tahap 1 : Moral Prakonvensional: Awal Kanak-kanak
Peringkat 1
Orientasi Kepatuhan dan Hukuman
Peringkat 2
Orientasi Ganjaran Peribadi
Tahap 2 : Moral Konvensional: Masa Kanak-kanak
Peringkat 1
Orientasi perlakuan baik
Peringkat 2
Akur kepada sistem sosial dan etika peraturan
Tahap 3 : Moral Pos-konvensional: Masa Remaja
Peringkat 1
Etika kontrak sosial dan hak individu
Peringkat 2
Etika prinsip sejagat

Ketiga, Teori Perkembangan Sosioemosi Erikson. Teori ini menekankan kepentingan hubungan sosial dengan individu di persekitaran seseorang. Menurut Erikson, personaliti individu dibentuk hasil daripada perkembangan ini.

Peringkat
Umur
Huraian
Asas kepercayaan lawan asas ketidakpercayaan
Dari lahir hingga 2 tahun
Bayi perlu mempunyai hubungan yang erat, mendapat kasih sayang dan kepercayaan.
Autonomi lawan keraguan
2 tahun hingga 6 tahun
Kejayaan menggunakan fizikal menimbulkan rasa percaya kepada keupayaan diri dan jika gagal mereka mula ragu terhadap keupayaan diri.
Inisiatif lawan rasa bersalah
6 tahun hingga 12 tahun
Cuba untuk berdikari, ada inisiatif untuk melakukan sesuatu sendiri, jika gagal boleh membawa rasa bersalah.
Industri lawan rasa rendah diri
12 tahun hingga 17 tahun
Menguasai kemahiran tertentu, kegagalan akan membawa rasa rendah diri dan tiada keupayaan.
Identiti lawan kekeliruan identiti
12 tahun hingga 18 tahun
Mencari identiti diri dalam kerja, kemahiran, jantina dan sosial.

Perbezaan Individu dan implikasinya terhadap PdP
Setiap peringkat perkembangan akan membawa kepada individu yang berbeza. Perbezaan individu merujuk kepada keunikan dan ketidaksamaan yang wujud antara individu yang berlainan sama ada dari segi sifat kognitif, emosi, fizikal, moral, tingkah laku sosial, bakat dan aspek lain. Antara perbezaan yang mungkin berlaku pada murid ialah perbezaan kognitif, perbezaan budaya, perbezaan fizikal, perbezaan emosi dan perbezaan rohani. 

Terdapat beberapa implikasi perbezaan individu ini terhadap pengajaran dan pembelajaran (PdP). Pertama, gaya berfikir murid berbeza. Ini termasuklah gaya kognitif dan gaya murid belajar. Oleh itu, guru perlu mengkaji dan meneliti perlakuan setiap murid dalam kelas sebelum PdP bermula. Kedua, objektif pembelajaran mengikut kemampuan murid. Objektif pembelajaran perlu mengikut aras iaitu aras pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis dan sintesis. Aras kesukaran pada objek atau penilaian perlu berubah mengikut prestasi murid. Ketiga, kesediaan untuk belajar. Setiap murid di dalam kelas berada dalam keadaan yang berbeza sebelum PdP bermula. Justeru, guru perlu bijak memilih kaedah dan teknik pengajaran dengan mempertimbangkan kesediaan emosi, kognitif dan psikomotor murid. Keempat, gangguan pada sesi pengajaran dan pembelajaran. Murid yang bermasalah akan mengganggu pembelajaran seperti mengganggu rakan dan membuat bising. Maka, guru harus menyediakan aktiviti sampingan kepada mereka. Kelima, keadaan hidup dan latar belakang sesebuah keluarga memberi kesan kepada kemajuan murid. Hal ini kerana kemudahan dan pendedahan yang terhad. Ini termasuklah sikap keluarga dan pengaruh sosiobudaya masyarakat di luar bandar. Keenam, kebolehan fizikal yang berbeza untuk melaksanakan kegiatan yang melibatkan psikomotor. Ini terbukti melalui kecergasan dan kemahiran murid dalam kegiatan atau permainan yang disertai. Ketujuh ialah perbezaan sosial. Murid ekstrovert aktif dalam aktiviti pembelajaran dan rajin memberikan soalan. Ini akan membentuk konsep yang lebih jelas dan menunjukkan pencapaian yang lebih baik. Sebaliknya, murid introvert seperti pasif dalam aktiviti, gemar menyendiri, berasa malu dan takut untuk mengemukakan soalan. Hal ini menyebabkan murid tersebut ketinggalan dalam pelajaran.

Kesimpulan
Kejayaan guru dalam memahami peringkat perkembangan murid dan perbezaan individu akan melahirkan modal insan yang unik dan PdP menjadi efektif. Ini sekaligus meningkatkan komunikasi murid, memperkembangkan pemikiran dan penaakulan mereka serta memberi peluang untuk memahami alam sosial dan fizikal dengan baik. Tegasnya, teori perkembangan kognitif, penaakulan moral dan sosioemosi serta konsep perbezaan individu adalah mustahak kepada semua guru kerana ianya memberikan implikasi besar terhadap kejayaan PdP dan pendidikan murid.



RUJUKAN
Pelbagai rujukan dibuat. :)

No comments:

Post a Comment