22 October 2011

Sahabat, Bawaku Ke Syurga...


...Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...
Kita tidak mungkin selamat mengarungi bahtera kehidupan yang sangat luas dengan ancaman badai fitnah ini seorang diri. Kita tak dapat lepas dari ancaman fitnah dengan hanya mengandaikan kemampuan sendiri. Kerana kita diciptakan sebagai makhluk yang penuh kelemahan dan mudah terpedaya.
"Dan diciptakan manusia itu dalam keadaan lemah" Surah An-Nisa [4]:28
Kebersamaan dan persahabatan di jalan Allah lah yang akan menghantarkan kita menyelesaikan hidup dengan kebaikan. Persaudaraan, kebersamaan dan persahabatan di jalan Allah lah yang juga akan mengiringi kita pada kebahagian akhirat. Dan hanya persahabatan atas dasar iman dan taqwa lah yang abadi. Hal ini selaras dengan firman Allah dalam Al-Quran:
“Teman-teman akrab pada hari itu(hari kiamat) sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa.” Surah Az-Zukhruf [43]:67
Ibnu Katsir mengatakan, seluruh persahabatn yang tidak dilandaskan kerana Allah pada hari kiamat akan berubah menjadi permusuhan.

Begitu juga pesan Rasulullah SAW dalam hadisnya 
yang menyebutkan bahawa:

"Kita akan dibangkitkan di hari kiamat bersama orang yang kita cintai."
........

Siapa orang yang kita cintai?
Siapa orang-orang yang paling dekat dengan kita dalam menelusuri hidup ini?
Siapa orang yang paling menghiasi ingatan kita?
Siapa yang menemani langkah-langkah hidup kita?
Orang solehkah dia?
Mengajak ke arah kebaikan dan keredhaan Allah kah dia?
Dan alangkah indahnya seandainya ada pertemuan yang sangat mengharukan dan penuh kegembiraan. Mari mulai dari sekarang, kita bersahabat dengan orang-orang yang mendekatkan kita pada redha Allah SWT.
Sahabat, bawaku ke syurga... 


1 comment: