21 December 2017

Kemahiran Pengucapan Awam

Menjadi seorang guru adalah mustahak baginya untuk menguasai kemahiran berucap di hadapan umum. Kemahiran pengucapan awam ini juga perlu dipupuk agar mesej yang disampaikan jelas dan diterima dengan betul.

Guru yang berkualiti seharusnya memiliki cara dan kaedah yang berkesan dalam menyampaikan isi kandungan pengajaran. Keupayaan dan tahap kecekapan murid perlu difahami terlebih dahulu sebelum memilih laras bahasa dan gaya penyampaian.

Apapun, kemahiran berucap di hadapan orang perlu dimiliki dan dikuasai oleh golongan pendidik. Cara untuk menguasai kemahiran ini boleh dipupuk dengan tips berikut:

1. Keyakinan dalam diri untuk menyampaikan. Yakin bahawa berucap adalah satu proses yang dibentuk dan dididik bukan dikuasai secara semulajadi. 

2. Persediaan diri dan bahan yang ingin disampaikan. Persediaan penting memastikan pengucap faham dan tahu apa yang disampaikan dan pendengar mengetahui intipati ucapan. 


3. Latihan sebelum naik ke pentas atau berada di depan awam. Latihan penting untuk mengenalpasti dimana kelemahan ketika berucap. 

4. Percaya bahawa kita mampu menyampaikannya dengan baik. Percaya bahawa pendengar dan audiens memberi perhatian. Percaya bahawa intipati ucapan akan sampai kepada mereka.


Moga berjaya. Kita mampu lakukan bersama.

#standtoinspire 
#makethisworldabetterplace


No comments:

Post a Comment