PENDAHULUAN
Pembangunan sumber manusia merupakan satu aspek yang
penting untuk pembangunan ekonomi sesebuah Negara. Pengenalan konsep modal
insan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) adalah bertepatan dengan
langkah membendung jenayah komersial yang berlaku sebelum ini. Modal insan yang
diketengahkan adalah modal insan yang berkualiti yang menjadi teras utama
RMK-9. Pembangunan modal insan akan dilaksanakan secara holistik merangkumi
pemerolehan pengetahuan dan kemahiran atau modal intelek termasuk keupayaan keusahawanan
dan pengetahuan Sains dan Teknologi (S&T) serta memiliki sikap, nilai dan
etika positif dan progresif melalui pendidikan, latihan dan pembelajaran
sepanjang hayat.
KONSEP MODAL INSAN
Modal terbahagi kepada dua bahagian, iaitu modal fizikal
dan modal insan. Modal fizikal diertikan sebagai sekumpulan wang, aset dan
harta yang dapat digemblengkan ke dalam pelbagai kegiatan untuk menghasilkan
keluaran yang menguntungkan. Modal manusia atau modal insan ditakrifkan sebagai
ciri-ciri yang dimiliki oleh manusia yang menyebabkan mereka lebih produktif.
Modal ini tidak boleh dipindahkan kepada seseorang kepada seseorang yang lain
tetapi seseorang perlu melabur untuk mendapatkannya. Ia dibentuk atau dipupuk
melalui pelaburan terhadap pendidikan, latihan sebelum bekerja, latihan semasa
bekerja, kesihatan, penghijrahan dan usaha mencari maklumat yang dapat
meningkatkan taraf hidup sesorang.
Pembangunan modal insan pula merupakan suatu proses
bertujuan untuk melahirkan jiwa yang bertaqwa. Ketiadaan jiwa yang bertaqwa
akan mengakibatkan fungsi akal dan fizikal menjadi lumpuh. Disamping itu,
pembangunan modal insan juga adalah pembangunan yang penuh dengan keinsanannya.
Ia harus dilengkapi dengan pembangunan jiwa, hati dan naluri bagi melahirkan insan
yang ada sifat keinsanannya. Ciri-ciri modal insan merangkumi tiga aspek utama
iaitu ilmu, kemahiran dan penampilan yang unggul. Ini termasuklah jati diri yg kukuh, berketerampilan, berkeperibadian mulia,
berpengetahuan dan berkemahiran tinggi, perlu berfikir secara kritis dan
kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, dan berkeupayaan mencipta
peluang-peluang baru
GURU SEBAGAI PEMBINA MODAL INSAN
Pendidikan memainkan peranan penting dalam membangunkan
modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, keperibadian
mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi bagi mengisi keperluan Negara
maju untuk abad ke-21. Modal insan yang ingin dihasilkan adalah yang mampu
berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan
mencipta peluang-peluang baru, mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk
berhadapan dengan persekitaran yang lebih global dan sering berubah-ubah.
Kementerian Pendidikan Malaysia diberikan tugas yang
berat sebagai pemimpin yang dapat menghasilkan generasi muda Malaysia
berpotensi, mempunyai pelbagai kemahiran serta dapat membentuk ciri-ciri
keperibadian dan perspektif hidup yang membolehkan mereka berjaya dalam
kehidupan dan mampu memajukan lagi Negara di mata dunia, selari dengan hasrat
dan Falsafah Pendidikan Negara. Pendidikan adalah aktiviti memahami potensi
yang terdapat pada seseorang dan seterusnya melakukan sesuatu untuk
kesempurnaan tabi’i. Setiap potensi individu boleh berkembang ke tahap
cemerlang jika diberi peluang secukupnya. Pembentukan modal insan dapat dicapai
melalui aspek pendidikan dan tarbiyyah. Pendidikan bermakna memberikan ilmu
secara formal, manakala tarbiyyah adalah pendidikan tidak formal namun
berkesinambungan sifatnya. Pendidikan secara formal adalah bentuk pendidikan
yang ditawarkan sama ada pihak kerajaan atau swasta seperti pendidikan awal di
Tadika Asuhan Kanak-kanak (TASKA), Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Menengah
Kebangsaan (SMK) dan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi
Pengajian Tinggi Swasta (IPTS).
Antara individu yang memainkan peranan penting dalam
membangunkan modal insan selepas ibu bapa ialah guru. Hal ini kerana, di
sekolah guru sebagai individu yang bersama-sama dengan pelajar dan individu
yang bertanggungjawab menggilap potensi pelajar, pembimbing, pembentuk akhlak,
penjana perubahan di dalam diri pelajar, pendorong kemahiran berfikir secara
kritis dan kreatif dan sebagainya. Oleh itu, setiap guru mestilah mempunyai
ciri-ciri positif dalam diri mereka seiring dengan usaha untuk melahirkan para
pelajar yang mempunyai ciri-ciri modal insan. Ini berdasarkan kajian yang
dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.
PEMBANGUNAN MODAL INSAN DARI
PERSPEKTIF FPK DAN FPG
Peranan guru dalam membina modal insan
ini juga termaktub di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan di mana pendidikan
merupakan suatu usaha berterusan ke arah
memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini
adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara.
Manakala di dalam Falsafah
Pendidikan Guru pula dinyatakan ciri-ciri guru yang akan merealisasikan
falsafah pendidikan kebangsaan tersebut. Antara cirri tersebut termasuklah guru yang
berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung
aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin
pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu,
demokratik, progresif dan berdisiplin.
TOKOH
PENDIDIK DAN KONSEP KERJAYA GURU SEBAGAI IBADAH
Di
dalam Islam, konsep guru kerjaya seorang guru merupakan ibadah. Ibadah secara
literal bermaksud taat dan tunduk. Dari segi syaraknya ialah ketaatan dan kepatuhan yang harus disertai dengan perasaan kasih dan cinta kepada Allah SWT disebabkan allah
sahaja yang berhak menerima kasih dan cinta yg
sebenarnya.
Antara tokoh pendidik negara yang banyak menyumbang kepada
perubahan pendidikan di Malaysia ialah Za’ba dan Aminuddin Baki. Za’ba atau
nama sebenarnya Zainal Abidin Bin Ahmad mendapat didikan agama yang mantap.
Antara sumbangan dan hasil karya Za’ba ialah pelita bahasa melayu, ilmu
mengarang melayu, daftar ejaan melayu jawi dan rumi, falsafah takdir penggal 1
serta mendapat perbahasan ulama berkenaan dgn qadha dan qadar.
Sementara itu, Aminuddin Baki yang digelar menjadi Bapa Pendidikan
Kebangsaan. Antara sumbangan beliau ialah memperkenalkan Sejarah Islam kepada
guru pelatih Maktab perguruan Sultan Idris,
melibatkan diri dlm penyediaan Penyata Razak 1955,
ahli Jawatankuasa penasihat dalam menyiapkan Laporan
Rahman Talib pada 1960, mewujudkan SRP, SPM
dan STPM dan menubuhkan Lembaga Peperiksaan Malaysia.
ASPIRASI
SISTEM PENDIDIKAN DALAM PPPM
Sistem
pendidikan Malaysia berhasrat memastikan setiap murid mencapai potensi
sepenuhnya. Setiap pemimpin sekolah, guru, ibu bapa, dan masyarakat mempunyai
peranan penting dalam memastikan generasi muda ini mencapai aspirasi yang
diharapkan. Pelan ini akan terus menterjemahkan semangat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan yang merencanakan pendidikan seimbang sebagai asas mencapai aspirasi
murid. Perkara ini selari dengan maklum balas daripada Dialog Nasional. Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia juga mengambil pengajaran daripada sistem
pendidikan berprestasi tinggi untuk membangunkan ciri-ciri atribut dan
kecekapan tertentu yang diperlukan oleh murid untuk berjaya dan berkembang maju
dalam dunia global yang semakin mencabar.
Sehubungan
itu, semangat Falsafah Pendidikan Kebangsaan tentang pendidikan seimbang
diperlihatkan dalam enam ciri. Ciri ini bukan sahaja menekankan kepentingan
pengetahuan, tetapi juga pembangunan kemahiran pemikiran kritis, kreatif, dan
inovatif, kemahiran memimpin, kemahiran dalam dwibahasa, sahsiah dan nilai,
serta semangat identiti nasional yang kuat. Ciri ini turut memberi penekanan
kepada usaha bagi membolehkan semua murid memberikan sumbangan yang bermakna
kepada keluarga, masyarakat, dan negara.
PENUTUP
Tuntasnya,
pembentukan dan pembinaan modal insan di dalam pendidikan Malaysia berkaitrapat
dengan peranan guru sepertimana hasrat yang terkandung dalam falsafah
pendidikan kebangsaan dan falsafah pendidikan guru. Proses ini juga bergantung
kepada bagaimana guru melaksanakan kerjayanya sebagai ibadah dan memiliki sifat
peribadi yang unggul.
RUJUKAN
Perlbagai rujukan dibuat. :)
x
No comments:
Post a Comment