Pertumbuhan ialah perubahan yang
dapat dilihat dengan nyata dan bersifat kuantitatif iaitu dapat dilihat dan
diukur. Manakala perkembangan ialah perubahan kualitatif yang tidak dapat
diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat daripada daripada perubahan
murid. Perubahan ini adalah dari segi jasmani, emosi, mental dan sosial.
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi
pertumbuhan dan perkembangan murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Tulid
Keningau. Pertama, pengaruh baka didapati memainkan peranan penting sebagai
penentu ciri-ciri murid. Contohnya, di sekolah ini terdapat suku kaum yang
mendominasi iaitu bangsa dusun diikuti murut. Murid yang berbangsa dusun ini
berkulit putih manakala murut berkulit gelap. Kedua, perbezaan fizikal. Kebanyakan
murid di sekolah ini mempunyai ketinggian yang rendah. Ketiga, perbezaan
mental (kognitif). Sebagai contoh di sekolah ini terdapat jurang perbezaan
peratus markah yang agak jauh antara murid yang meraih kedudukan tempat pertama
dalam peperiksaan dengan murid yang berada di kedudukan akhir. Keempat, perbezaan
emosi. Murid yang berada di kelas Inovatif merupakan murid yang mempunyai
tingkahlaku bermasalah akibat diabaikan oleh ibubapa sejak kecil. Kelima, faktor
keluarga. Contohnya, murid yang ibubapanya merupakan guru sekolah akan
mendominasi daya intelektual berbanding murid yang ibubapanya adalah golongan
peneroka kelapa sawit dan pekebun. Ketujuh, faktor guru dan sekolah.
Tingkahlaku guru memberi kesan kepada murid. Terdapat guru yang suka
meninggikan suara di hadapan murid tanpa sebab dan hal ini menjadi ikutan dan
ejekan murid bila berada di luar kelas. Kelapan, kebudayaaan dan kepercayaan masyarakat.
Kebanyakkan murid di sekolah ini merupakan murid beragama kristian dan murid
muslim hanya segelintir sahaja.
Faktor-faktor tersebut memberi impak
kepada pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Implikasi
pertama ialah perbezaan gaya berfikir. Terdapat murid yang cergas dan cepat
menyiapkan tugasan dan sebaliknya. Implikasi kedua ialah objektif pembelajaran
berbeza bagi setiap kelas. Objektif pembelajaran bagi kelas Bestari berbeza
dengan kelas Inovatif akibat perbezaan kognitif. Implikasi ketiga ialah kadar
kecergasan mengikut jantina. Murid perempuan di sekolah ini mendominasi
kedudukan dalam peperiksaan setiap semester. Implikasi keempat ialah kebolehan
fizikal. Murid di sekolah ini mempunyai fizikal yang cergas dan buktinya
murid-murid ini mengungguli sukan di peringkat daerah dan seterusnya. Implikasi
kelima ialah perbezaan sosial. Kebanyakkan murid di sekolah ini merupakan anak
pekebun dan tahap intelek dan kognitif mereka kurang dan ini menyebabkan mereka
kurang aktif dan kurang menyerlah dalam PdP. Implikasi keenam ialah perbezaan
emosi. Murid yang datang dari keluarga yang baik biasanya akan berada di kelas
baik seperti Bestari dan Dinamik manakala sebaliknya akan berada di kelas
sederhana dan kelas belakang. Murid kelas belakang ini berlatarbelakangkan
keluarga yang retak, diabaikan oleh ibubapa mahupun kurang pegangan agama.
Kesimpulannya, setiap murid
mempunyai ciri-ciri yang berbeza meskipun datang dari keluarga yang sama.
Perbezaan murid ini seterusnya memberi kesan kepada perjalanan dan kelancaran
PdP dalam bilik darjah. Justeru, guru perlu memahami dan mengenalpasti murid sebelum
memulakan PdP.
(512
patah perkataan)
Casino Site Review 2021 | Bonus Code for UK Players
ReplyDeleteCasino Site Review — This Casino Site review will look luckyclub at the site's live games, jackpots, live/in-play promotions, Rating: 4 · Review by LuckyClub.