01 December 2018

Laporan PBS 1

Kursus : Psikologi Pendidikan


Pertumbuhan ialah perubahan yang dapat dilihat dengan nyata dan bersifat kuantitatif iaitu dapat dilihat dan diukur. Manakala perkembangan ialah perubahan kualitatif yang tidak dapat diukur secara kuantitatif tetapi dapat dilihat daripada daripada perubahan murid. Perubahan ini adalah dari segi jasmani, emosi, mental dan sosial.

Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi pertumbuhan dan perkembangan murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Tulid Keningau. Pertama, pengaruh baka didapati memainkan peranan penting sebagai penentu ciri-ciri murid. Contohnya, di sekolah ini terdapat suku kaum yang mendominasi iaitu bangsa dusun diikuti murut. Murid yang berbangsa dusun ini berkulit putih manakala murut berkulit gelap. Kedua, perbezaan fizikal. Kebanyakan murid di sekolah ini mempunyai ketinggian yang rendah. Ketiga, perbezaan mental (kognitif). Sebagai contoh di sekolah ini terdapat jurang perbezaan peratus markah yang agak jauh antara murid yang meraih kedudukan tempat pertama dalam peperiksaan dengan murid yang berada di kedudukan akhir. Keempat, perbezaan emosi. Murid yang berada di kelas Inovatif merupakan murid yang mempunyai tingkahlaku bermasalah akibat diabaikan oleh ibubapa sejak kecil. Kelima, faktor keluarga. Contohnya, murid yang ibubapanya merupakan guru sekolah akan mendominasi daya intelektual berbanding murid yang ibubapanya adalah golongan peneroka kelapa sawit dan pekebun. Ketujuh, faktor guru dan sekolah. Tingkahlaku guru memberi kesan kepada murid. Terdapat guru yang suka meninggikan suara di hadapan murid tanpa sebab dan hal ini menjadi ikutan dan ejekan murid bila berada di luar kelas. Kelapan, kebudayaaan dan kepercayaan masyarakat. Kebanyakkan murid di sekolah ini merupakan murid beragama kristian dan murid muslim hanya segelintir sahaja.

Faktor-faktor tersebut memberi impak kepada pengajaran dan pembelajaran (PdP) di dalam bilik darjah. Implikasi pertama ialah perbezaan gaya berfikir. Terdapat murid yang cergas dan cepat menyiapkan tugasan dan sebaliknya. Implikasi kedua ialah objektif pembelajaran berbeza bagi setiap kelas. Objektif pembelajaran bagi kelas Bestari berbeza dengan kelas Inovatif akibat perbezaan kognitif. Implikasi ketiga ialah kadar kecergasan mengikut jantina. Murid perempuan di sekolah ini mendominasi kedudukan dalam peperiksaan setiap semester. Implikasi keempat ialah kebolehan fizikal. Murid di sekolah ini mempunyai fizikal yang cergas dan buktinya murid-murid ini mengungguli sukan di peringkat daerah dan seterusnya. Implikasi kelima ialah perbezaan sosial. Kebanyakkan murid di sekolah ini merupakan anak pekebun dan tahap intelek dan kognitif mereka kurang dan ini menyebabkan mereka kurang aktif dan kurang menyerlah dalam PdP. Implikasi keenam ialah perbezaan emosi. Murid yang datang dari keluarga yang baik biasanya akan berada di kelas baik seperti Bestari dan Dinamik manakala sebaliknya akan berada di kelas sederhana dan kelas belakang. Murid kelas belakang ini berlatarbelakangkan keluarga yang retak, diabaikan oleh ibubapa mahupun kurang pegangan agama.

Kesimpulannya, setiap murid mempunyai ciri-ciri yang berbeza meskipun datang dari keluarga yang sama. Perbezaan murid ini seterusnya memberi kesan kepada perjalanan dan kelancaran PdP dalam bilik darjah. Justeru, guru perlu memahami dan mengenalpasti murid sebelum memulakan PdP.

(512 patah perkataan)


1 comment:

  1. Casino Site Review 2021 | Bonus Code for UK Players
    Casino Site Review — This Casino Site review will look luckyclub at the site's live games, jackpots, live/in-play promotions,  Rating: 4 · ‎Review by LuckyClub.

    ReplyDelete