Meniti Hari Terakhir Ramadhan

Naluri kita manusia selalu leka
Hanya sujud dan sembah padanya jua
Kini engkau datang berserah diri
Bersama kehitaman masa nan silam
Ampunan mu ku harapkan
Tiada daya ku menghindarkan
Kesalahan dan dosa ku
Hanya engkau yang tahu
Di ramadhan ini kabulkan doa ku
Suluhkanlah cahaya mu
Di malam yang penuh syahdu

# Ramadhan, Ramli Sarip #


Masya Allah, tanpa disedari kita sudah pun berada di penghujung ramadhan. Rasanya baru semalam kita berpuasa dan apa yang AK dapat rasakan, ramadhan kali ini cukup berbeza.


Ramadhan kali ini banyak membuatkan AK mengalirkan airmata. Tidak kiralah apapun peristiwanya, bagi AK semua kejadian itu punya hikmahnya tersendiri. Bak kata sahabat AK, mungkin ada hikmah yang kita akan temui dan mungkin juga ada yang kita tidak akan temui sebab Allah ingin rahsiakan hikmahnya untuk kebaikan semua.

Sepertimana yang AK harapkan di awal ramadhan dulu, AK mahu ramadhan kali ini akan jadi titik tolak perubahan pada diri AK. Alhamdulillah, AK dapat rasakan 90% dari diri & jiwa AK sudah mengalami perubahan. Bukan apa, AK sendiri dapat rasakan dan ada beberapa sahabat & kawan mula tegur yang AK sudah berubah. Alhamdulillah, sekali lagi AK mahu tegaskan, "Setiap kebaikan yang kita ingin lakukan, Allah pasti akan beri kemudahan & pertolongan selagimana niat kita betul."


Dan untuk beberapa hari ramadhan yang berbaki ini, eloklah kiranya kita sama-sama mempertingkatkan keimanan kita kepada Al-Khaliq dan bersama-sama mengerjakan amal jariah sebanyak yang mungkin. Bak kata sahabat AK (Ak punya ramai sahabat yang baik, selalu bagi nasihat kepada AK), hidup ini singkat & haruslah kita isi masa yang kita ada dengan perkara yang mendatangkan hasil kepada kita, untuk dunia & akhirat."


Wallahu A'lam, Jazakumullah Al-Kheir ~

Comments

Popular posts from this blog

في حب الله

SEPULUH APRESIASI buat SMAIP Tetap Di Hati