Allah Tahu Apa Yang Terbaik

Mungkin hari ini, kita tidak jadi apa yang kita inginkan pada suatu masa dahulu. Kita ingin jadi seorang yang punya kereta besar, rumah besar, isteri/suami yang cantik & baik, berkedudukan tinggi, kuat pengaruh terhadap orang di sekeliling.

Mungkin suatu masa dahulu juga kita ingin jadi seperti seseorang yang kita pernah temui. Menyimpan azam untuk jadi sepertinya suatu masa nanti. Mengorak langkah dan melalui satu perjalanan hidup yang agak sukar semata-mata untuk jadi sepertinya, mendapatkan sebuah kehidupan yang mirip seperti kehidupannya. 

Mungkin juga kita pernah tahu akan jalan cerita kehidupan seseorang sehingga memberikan kita inspirasi untuk mendapatkan sebuah kehidupan yang bahagia dan senang serta mampu membahagiakan orang lain.

Hari ini, apa yang kita inginkan suatu ketika dahulu tidak satu pun menjadi. Tidak ada satu pun yang tercapai. Tiada satu pun yang mirip & hampir kepada apa yang pernah kita bayangkan & inginkan.

Mungkin pada waktu itu kita lupa bahawa Allah SWT lebih berkuasa atas segalanya. Mungkin pada waktu itu juga kita lupa bahawa Allah SWT adalah perancang kehidupan kita. Mungkin juga kita terlupa bahawa Allah SWT adalah Pencipta kita, yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya.

Ada perjalanan yang jauh & sukar, ada juga yang singkat & mudah. Apapun kisah perjalanan hidup kita di dunia ini, semua atas kehendak Allah SWT. 

Allah berikan kita sebuah kapal, kita sendiri nakhodanya. Kita ingin ke Timur atau Barat, terserah kepada kita, tetapi Allah datangkan angin, ombak & taufan untuk uji kekuatan kapal tersebut. Sejauh mana kita mampu mengendalikannya. Sejauh mana kita mampu mengambil iktibar dari apa yang berlaku.

Hidup bukanlah bererti kita harus jadi apa yang kita inginkan. Hidup adalah untuk menyembah & saling memberi manfaat. Allah tahu apa yang terbaik buat hambaNya. Allah berikan sesuatu atas kehendaknya mengikut keperluan hambaNya.

Bersangka baik atas setiap kejadian yang Allah datangkan kepada kita. Semoga terus kuat untuk terus hidup di dunia yang sementara ini.

Wallahu A'lam.

Acid Khoudri
12.00 AM | Papar, Sabah

Comments

  1. Hidup tak selalu macam apa yang kita inginkan. Kadang-kadang apa yang kita paling impikan , kita takkan dapat dan apa yang kita tak nak dan ingin dijauhkan, itulah yang paling senang datang.

    Langit tak selalunya cerah, hidup tak selalunya indah.

    hidup ini memang tak adil. Walau sekuat mana kita cuba dan berusaha untuk capai kejayaan, tapi masih juga ada kesilapan yang tak tahu dari mana datangnya.

    walau sepahit mana hidup ini, walaupun hidup ini sangat tak adil, tapi Allah itu Maha Adil. Hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Tentu ada sebab atas kesilapan dan musibah yang menimpa kita. Kita hanya perlu redha dan tawakal.

    Aku redha Ya Allah. Aku terima takdirku. Aku sudah berusaha semampuku. Aku hanya hamba yang lemah yang hanya mampu berserah padaMu. Tunjukkan aku jalanMu dan permudahkanlah urusanku.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

في حب الله

SEPULUH APRESIASI buat SMAIP Tetap Di Hati