08 June 2011

Perjuangan menulis 'THESIS'ku bermula...

Alhamdulillah..... tajuk tesisku yang aku usulkan ke Fakulti telah diluluskan oleh mereka...Walaupun sebenarnya aku ingin sangat tajuk kedua (Underwater Cultural Heritage Under Islamic and International Law)* itu tidak diluluskan, mungkin tajuk itu terlalu berat & besar lingkungannya jadi Fakulti tidak luluskannya...Apapun aku bersyukur sebab tajuk yang memang aku cadangkan sendiri (hehe) telah dipilih....=)

"HUMAN TRAFFICKING AND SMUGGLING UNDER MALAYSIAN AND INTERNATIONAL LAW PERSPECTIVES"........nah, itulah tajuk tesisku...walaupun nampak kecil, tetapi skopnya agak besar....hoihoi

Sebenarnya pemilihan tajuk itu telah pun dilakukan dengan prosedur yang banyak...pertama sekali aku minta pandangan Miss Fadhlina Alias.... Dia cakap tajuk ini agak menarik tetapi banyak kerja yang aku kena lakukan...dia bagitahu lagi isu ini akan berkembang dari masa ke semasa... Kemudian, aku minta pendapat Mdm Intan Nadia Ghulam Khan...Ketua Program kami...dia setuju dengan tajuk ini dan tiada masalah....

Tanpa segan silu, semata-mata untuk perkara ilmu & mendapatkan pandangan, aku tanya beberapa orang senior SMSU aku....antaranya; Sis Siti Martiah, Sis Siti Nasyrah, Sis Azimah Mazlan, Bro Fareed Hassan, Bro Hisham Hanapi, Bro Azim Mazlan (actually he's my junior tetapi dia ni lahir dulu dari aku..haha) and so on.... Kebanyakan mereka berselisih pendapat dan orang yang menjadi bingung & pening adalah aku...hahaha....tapi tidak apa, oleh kerana semangat untuk 'academic project' ni, aku sanggup melaluinya...hehe

Alhamdulillah, setelah tajuk itu diluluskan, aku terus mesej penyelia yang dilantik untuk tesis itu : Miss Fadhlina Alias, again...haha....Dia minta aku mula buat research (kajian) tentang undang-undang (law) sahaja buat masa ini, jangan terlalu tengok perkembangan & penguatkuasaan undang-undang berkaitan tesis aku tu...mungkin dia mahu aku faham dahulu baru tengok pengaplikasiaannya...pastu baru tahu dimana ada kekurangan yang perlu dikritik dan diperbaiki melalui cadangan....

Buat masa ini, aku sedang menjalani praktikal @ latihan industri, aku berkesempatan untuk mencari sedikit maklumat tentang tesis ini secara online...hehe....antara website yang selalu aku buka:

   1) humantrafficking.org 

   2) Council for Anti-Trafficking in Persons and Anti-Smuggling of Migrants

   3) Attorney General Chamber

   4)  Jabatan Immigresen Malaysia

   5) Kementerian Dalam Negeri Malaysia

   6) UN Office on Drugs and Crimes

   7) UN.GIFT.HUB (Global Initiative to Fight Human Trafficking)


Setakat ini, aku dapat memahami undang-undang yang ada di peringkat antarabangsa mahupun nasional (Malaysia) dan beberapa pindaan yang telah dibuat keatas undang-undang tersebut. Sebolehnya aku mahu juga tahu & faham pengaplikasiaannya kepada isu-isu terbaru yang semakin banyak akhir-akhir ini...

Apapun keadaannya, semangat untuk memulakan menulis tesis ini sudah lama wujud dalam diri aku dan hanya menunggu lampu hijau daripada penyelia sahaja lagi untuk memulakannya...

*tajuk ini penyelia aku yg cadangkan...aku minat juga la tajuk ni....hehe

p/s: aku mahu habiskan dengan cepat, tidak mahu tesis ini mengganggu konsentrasiku ketika belajar di tahun akhir nanti....=)

No comments:

Post a Comment